Informatie

Informatie

Welkom bij RT & B Vught

Wanneer het leren niet vanzelf gaat

Soms heeft een leerling behoefte aan extra hulp en ondersteuning binnen het leren.

Ondanks inzet van de leerling zelf, de school en de ouders lukt het niet altijd om tot de gewenste resultaten te komen. Ieder kind is en leert anders. Het heeft zijn eigen talenten, voorkeuren, gevoeligheden en leerstijl. Tijdens de begeleiding is de samenwerking erop gericht het zelfvertrouwen in eigen kunnen te vergroten zodat de leerling (weer) vertrouwen krijgt in zichzelf. Niets geeft mij meer voldoening een kind te zien ontwikkelen en te ervaren dat hij of zij weer met plezier en vertrouwen naar school gaat.


M A A T R E G E L E N  I N  V E R B A N D  M E T  C O R O N A V I R U S

Ik volg hierbij de maatregelen van het RIVM. Voor begeleiding op locatie geldt dat zowel de remedial teacher als het kind en het gezin daaromheen geen corona gerelateerde gezondheidsklachten mogen hebben (geen verkoudheid of koorts). Dan wordt er door mij online les gegeven. 

Ik houd de berichtgeving en landelijke adviezen in de gaten en ik zal u op de hoogte houden van onze aangepaste werkwijze.



 

Remedial Teaching

Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er extra ondersteuning verleend wordt aan leerlingen met leer- of gedragsproblematiek. Deze hulp is afgestemd op de specifieke ondersteuningsbehoeften van de individuele leerling en is primair gericht op het leerproces.

Doelgericht plan van aanpak:

Wanneer u merkt dat uw kind niet goed mee kan komen, of als u het idee heeft dat uw kind meer kan dan het nu laat zien, kunt u bij mij terecht.

Om zo effectief en efficiënt mogelijk te kunnen werken, wordt er planmatig en oplossingsgericht gewerkt. Tijdens het intakegesprek stel ik samen met het kind en de ouders de hulpvraag vast.

Het belang van het kind en ouders is hierbij leidend. Samen gaan we op zoek naar een oplossing en aan de slag. Als dit niet de juiste weg blijkt te zijn, kijken we samen welke andere methode effectiever werkt. De leerling leert al doende met directe feedback waarbij het zelfvertrouwen gaandeweg zal groeien.

Ik stel vragen en ik probeer zoveel mogelijk de leerling zelf met vragen te laten komen. Zo wordt er samen naar de juiste antwoorden gezocht. Er zijn korte lijntjes met de ouders en/of met school.

De resultaten en doelen worden elke periode besproken en opnieuw bepaald.

De kennismaking met de leerling en de ouders kan ook worden ingepland via Skype, Facetime of Zoom.



Remedial teaching kan zich richten op:

Het behandelen van hardnekkige leerproblemen (zoals mogelijk bij dyslexie). Ik maak gebruik van streefdoelen, activerende methodieken en motiverende gesprekken.   

Individuele begeleiding van leerlingen op het gebied van:

  • Dyslexie
  • Inprentstrategieën ten behoeve van spellingsproblematiek
  • Grammatica voor Nederlands en de moderne vreemde talen onder– en bovenbouw
  • Leesvaardigheid (technisch en begrijpend)
  • Examentraining Nederlands, Engels en Frans
  • Het leren leren
  • Luistervaardigheid van de MVT
  • Uitspraak en mondeling van de MVT (moderne vreemde talen)
  • Planning
  • Faalangst
  • Concentratieproblematiek

Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem dan contact op.

Tarieven

Indicatie tarief R.T
Lessen individueel  47,50 euro per lesuur.

Lessen in groepjes van maximaal 3 personen 20,00 euro per persoon

Wanneer er sprake is van een bijzondere financiële situatie, zal in overleg het tarief aangepast worden.

Lessen op locatie – reistijd en kilometervergoeding worden dan nog meegerekend.